Studi, Membaca, Buku, Alkitab, Quran, Agama, Kristen
Sekayu, Infosekayu.com- “Korban yang gugur pada perang Yamamah sangat banyak khususnya dari kalangan para penghafal Al-Quran, aku khuatir kejadian serupa akan menimpa para penghafal Al-Quran di beberapa tempat sehingga suatu saat tidak akan ada lagi sahabat yang hafal Al-Quran, menurutku sudah saatnya engkau wahai khalifah memerintahkan untuk mengumpulkan Al-Quran.”
“Bagaimana mungkin kita melakukan sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW? 
 “Demi Allah, ini adalah sebuah kebaikan.”
Demikianlah antara sorotan dialog yang berlaku antara Saidina Umar Al-Khattab bersama Khalifah Islam yang pertama, Saidina Abu Bakar As-Siddiq. Ia sangat bersangkut-paut dengan naskah Al-Quran yang berada di tangan kita sekarang. Sekiranya Allah tidak mengilhamkan kepada Saidina Umar mengenai perkara ini, bagaimana kita membaca Al-Quran ya.
Mungkin secara Talaqqi Musyafahah (pengajian). Berbahagialah mereka yang menghafal Al-Quran, kerana anda adalah penjaga kepada penulisan bahkan bacaannya.
Namun bagaimana bagi mereka yang belum menghafalnya? Sebenarnya, menghafal Al-Quran bukanlah sesuatu yang sukar sebenarnya. Asal sahaja kena dengan cara dan gayanya, satu hari satu surah pun boleh.
Bagaimana  menghafal Al-Quran dengan cara yang paling senang? Ikuti teknik-teknik ini
  1. Hafal 3 baris dalam satu hari
  2. Gunakan 30 menit setiap hari untuk menghafal
  3. Ulang hafalan sebanyak 3 kali setelah selesai solat
  4. Jadikan  5 hari dalam seminggu untuk menghafal
  5. Jadikan 2 hari  sebagai hari mengulang
  6. Berawal dengan menghafal ayat-ayat dari 10 surah popular terlebih dahulu.
Itulah beberapa teknik dalam menghafal al quran versi infosekayu.com. Selanjutnya tergatung individu masing masing ya. semoga bermanfaat. (im)
Share To:

Post A Comment: